Webbureau med kant og holdning
DIGITAL STRATEGI   VÆRKTØJER   KUNDER   OM WEBBUREAUET   KONTAKT
« Tilbage / 7. januar 2015

HVAD SKAL I SATSE PÅ I 2015?

Den digitale markedsplads ændrer sig markant og med stadigt hastigere skridt. Her ved indgangen til 2015 kigger vi på nogle af de vigtige tendenser, som vil dominere online i 2015.
  

#1: DE MOBILE ENHEDER ER VIGTIGERE END NOGENSINDE

Foreningen Danske Medier Research indsamler en række væsentlige data fra deres medlemsvirksomheder, som repræsenterer nogle af Danmarks mest besøgte websites. Den seneste tilgængelige måling er fra oktober 2014, og her er fordelingen af antallet af besøg på de 100 mest besøgte websites som følger:

  • 50% af besøgene kommer fra desktop computere
  • 33% af besøgene kommer fra mobiltelefoner
  • 17% af besøgene kommer fra tablets

Halvdelen af alle besøg kommer således fra mobile enheder, og hver tredje besøg sker fra en mobiltelefon. For at understrege hastigheden i den udvikling, så er tallene fra januar 2014 som følger:

  • 63% af besøgene kommer fra desktop computere
  • 22% af besøgene kommer fra mobiltelefoner
  • 15% af besøgene kommer fra tablets

Det totale antal besøg for de 100 mest besøgte websites er nogenlunde ens fra januar 2014 (403.699.077) til oktober 2014 (402.772.771). Se mere på www.fdim.dk.

Udviklingen betyder, at mobil strategien for 2015 skal gå længere end blot et responsivt website eller en simpel mobil app med informationer fra websitet. Fokus skal være på at skabe mobiloptimeret indhold og funktionalitet, der skaber værdi for brugerne.

Vigtigheden af en gennemarbejdet mobil strategi understreges også af, at Google nu kigger meget på mobilvenligheden, når websitets rangering skal fastlægges.

Udgangspunktet for enhver virksomhed, der tager de mobile besøgende alvorligt, bør dog være at få kendskab til de mobile brugere og deres adfærd. Her kan Google Analytics værktøjet være en stor hjælp.
  

#2: CONTENT MARKETING VOKSER HASTIGT

En større amerikansk undersøgelse blandt B2B virksomheder viste, at 93% af marketingafdelingerne anvendte content marketing i 2014.

Content marketing er den overordnede betegnelse for marketingaktiviteter, der involverer produktion og deling af indhold for at tiltrække og engagere klart definerede målgrupper med henblik på at skabe værdifulde kunderelationer. Sådan lyder det i hvert fald, hvis man spørger wikipedia om en definition.

Indholdet skal være med til at skabe mere interesse, mere loyalitet og i sidste ende mere salg end traditionel reklame og marketing. Content marketing kan fx. være kundemagasiner, nyhedsbreve, mikrosites, white papers, webcasts, videoer og guides m.v.

Den første væsentlige udfordring er at skabe indhold, der skiller sig ud fra alt det andet indhold, som også råber på modtagernes opmærksomhed. Igen handler det om at kende sine målgrupper, deres adfærd og deres behov.

Den anden væsentlige udfordring handler om at promovere og distribuere indholdet på de relevante digitale platforme. Her er der et særligt krav til mobilbrugerne, hvor man bør fokusere på at skabe mobilvenligt indhold, der er let at tilgå fra mobiltelefonerne.
  

#3: FORNYET FOKUS PÅ E-MAIL MARKETING

Annoncering på både sociale medier og Google giver begrænsede muligheder for at synliggøre virksomheden og virksomhedens brand. Det vil rette fokus mod en af de marketing aktiviteter, som virksomheden stadig har fuld kontrol over: E-mail marketing.

Men også her vil dagsordenen ændre sig - mulighederne for at skabe et hurtigt salg ved udsendelse af nyhedsbreve er faldet kraftigt. Således svarede 35% af de adspurgte i analysen “2014 Science of Email report”, at de aldrig havde købt et produkt eller en service ud fra et e-mail, som de havde modtaget. Det tilsvarende antal var 25% i samme analyse fra 2011.

Det understreger behovet for at gøre e-mail marketing indsatsen i 2015 relationsbaseret. Samtidig vil content marketing og e-mail marketing flyde sammen.
  

#4: SEO AFHÆNGER I ENDNU HØJERE GRAD AF INDHOLD

Også på et andet område smelter indsatserne sammen. Content marketing er således blevet en væsentlig del af arbejdet med at søgeoptimere websitet. Indholdet på websitet har den største betydning for synligheden på søgetjenesterne og Google kigger meget i den retning, når jeres website skal placeres i søgeresultaterne.

Hvis man har styr på sin content marketing, så vil SEO primært handle om de mere tekniske aspekter ved søgeoptimeringen, såsom META-tags, indeksering, analyse af relevante søgeudtryk m.v.
  

#5: ANNONCERING PÅ SOCIALE MEDIER

Der sker en række tiltag på mange af de sociale medier, som alle sammen har at gøre med stigende krav om forbedret indtjening hos Facebook, Twitter, Linkedin m.fl. Samtidig forsøger de forskellige sociale medier også at fastholde deres brugere ved at indføre restriktioner på, hvilke typer opslag der vises på fx. brugernes Facebook væg.

De tiltag begrænser muligheden for at udbrede sine budskaber som virksomhed via organiske opslag (altså opslag på fx. Facebook, som man ikke betaler penge for at slå op). Det tvinger virksomheder til at betale for opslag og annoncer for at opretholde trafikken fra de sociale medier.

De mere gammeldags betalingsmodeller, hvor man betaler for at få sine annoncer vist eller når nogen klikker på dem, er også på vej til at blive afløst af mere intelligente og målrettede annonceringsmuligheder. Eksempelvis er Twitter på vej med en løsning, hvor betalingen bliver udløst af specifikke handlinger som klik på et website, download af en app, tilmelding til et nyhedsbrev eller lignende.
  

HJÆLP - HVAD SKAL VI GØRE?

Vil du vide mere om de forskellige tendenser eller har du brug for hjælp til at udføre nogle af tiltagene i praksis i 2015, så kontakt os allerede i dag til et uforpligtende møde.
 

 

 

Vil du have mere af samme skuffe?

Hvis du ikke allerede er tilmeldte QUOTE, så gør det her. Så får du viden, indsigt, holdninger, tips og fakta om internettet direkte i din indbakke 4-6 gange om året:


TILMELD MIG